Volná menstruace ve čtyřech krocích

27.03.2021

1. KROK - JDE TO!

U většiny nových procesů v našem životě i těle si klademe překážky samy. Říkáme si, že to nebude fungovat, ale tak to zkusíme. Ono to nebude fungovat a tím si potvrdíme, že je to blbost. Pokud chcete zkusit volnou menstruaci, je fajn si nejdříve upřímně nastavit zrcadlo a vstoupit do této nové zkušenosti s vědomím, že to je něco, co se naučit lze. 

Jaké mám k tomuto odvážnému tvrzení důkazy? Velká část světa funguje bez menstruačních pomůcek a velká část naší minulosti se obešla bez tampónů. Jak to ženy dělaly? Přesně tak, jak si popíšeme. 

Pokud chcete mít opravdu jistotu, že "to jde", tak se mrkněte na video, kde ukazuji, jak funguje náš čípek a kde se tedy menstruační krev schovává, než ji pustíme dál. 


2. KROK - PODPŮRNÁ POMŮCKA

Nemůžeme čekat velké zázraky. Stejně jako se děti učí močit na záchod i několik let (ano, dozrávání nervové soustavy je velmi pozvolný proces a od prvního uvědomění plného močového měchýře po suché prostěradlo v noci uplyne mnoho času), tak i nám bude trvat několik cyklů, než se nám podaří umění volné menstruace s jistotou ovládnout. Je tedy dobré mít pojistku pro případ "nehody". Volnou menstruaci nemůžeme trénovat s vnitřními pomůckami, tedy tampóny, houbami nebo kalíšky. Je tedy nutné zamyslet se nad tím, jestli zvolíme látkové nebo umělé vložky, případně menstruační kalhotky. Já osobně dávám v této věci přednost látkovým vložkám pro klidný čas doma a kalhotkám pro pobyt mimo domov. A to z toho důvodu, že menstruační kalhotky jsou velmi pohodlné, savé a pocit "mokra" v nich prakticky nemívám. Což mi snižuje motivaci k tomu, abych se hlídala. Také zpětná kontrola toho, jestli se mi podařilo všechno uhlídat, je snazší u látkových vložek. Vy si ale vyberte takovou pomůcku, která bude vyhovovat právě vám. 


3. KROK - KLID A POHODA

Aha, tak to jsem v háji. Já vím, nemůžete si vzít dovolenou na jeden týden v měsíci, nemůžete se zbavit dětí na jeden týden v měsíci, nemůžete to a tohle. Já vím, já to tak taky mám. 

Pokud bychom poslouchaly své tělo opravdu pečlivě, zjistily bychom, že nám všemi možnými prostředky dává najevo, že v době začínající menstruace potřebuje klid. Nejen pro pozorování plnosti čípku, ale pro regeneraci těla i mysli celkově. Více o tom mluvím v kurzu Žena v cyklech. Co tedy udělat pro to, abychom ten klid měly? Zkuste malé kroky - můžete si na první den vzít home office? Můžete večerní schůzku posunout o týden a raději sedět doma, koukat na seriály a "pozorovat se"? Můžete odpoledne dát děti tatínkovi a zalézt si s knížkou do postele? Můžete si objednat dovozovou službu s jídlem místo nákupu? Můžete si objednat oběd místo vaření? Můžete žehlení odložit o tři dny? Můžete zkrátka udělat drobné kroky k tomu, abyste 90% svého času trávily stejně (protože to "jinak nejde") a 10% změnily v odpočinek? Uvidíte, že v odpočinkové chvíli se vám bude, zvláště ze začátku, dařit volnou menstruaci uplatňovat mnohem více. Je to opět stejné, jako u dětí. Doma a v klidu chodí čůrat v pořádku, ale jak vyrazíte do dětské herny nebo do školky, tak najednou svoji dovednost ztrácí. Ale časem se my i děti naučíme vnímat své potřeby i uprostřed ruchu a šumu, nebojte se. Zachovat si první dny menstruace pokoj a klid však doporučuji i poté. 


4. KROK - TRPĚLIVOST

Možná se poznáte v následujících postupech:

- aha, teď to teče - super! Vnímáte, že se něco děje. Většinou menstruujeme úplně bez vědomí toho, že menstruační tekutina odtéká. Takže jen uvědomění toho, že se to děje, je skvělý progres. 

- měla bych si odskočit, cítím, že je čípek plný...á, už jsem to prošvihla. Paráda! Jste zase o krok dál. Cítíte plný čípek, stejně jako dítě, které cítí plný močový měchýř, ale už to nedoběhne. Nic se neděje, jde to dobře.

- měla bych si odskočit, cítím, že je čípek plný, stíhám to i na toaletu...ale jen když jsem doma v klidu. Ano, to je opět úplně normální proces. Pochvalte se za to, i když vás možná trápí, že to jde jen někdy. 

Uvědomte si, že na rozdíl od dětí, které močí denně, vy máte na trénink své dovednosti pouze několik dní v roce. Takže je jasné, že i nám může trvat déle, než si dovednost osvojíme. Podle toho, jak se nám bude dařit zajistit si klid v prvních dnech menstruace, podle toho, kolik energie do tohoto procesu vložíme, podle kvality našeho pánevního dna a komunikace těla s hlavou, podle toho jak máme dlouhý cyklus nebo dlouhou menstruaci...podle toho všeho nám může trvat nácvik tři měsíce až rok. Pokud se vám daří malé kroky, děláte to správně. I když ještě nějaký čas vložka bude nezbytná, vaše tělo už v průběhu nácviku bude získávat benefity volné menstruace - kvalitnější pánevní dno, lépe napojené ženské orgány na vědomí hlavy, lepší přehled o tom, že se možná děje něco, co by se dít nemělo, úspora na spotřebě hygienických pomůcek.