Poprvé na jógu? Co s sebou?

Chystáte se poprvé na jógovou lekci? Nikdy jste na lekci nebyli a nevíte, jak se na ni připravit? Pak pro vás máme pár užitečných tipů:

Před přihlášením na lekci:

  • Ujistěte se, že jógová lekce, kterou jste si vybrali, je to pravé pro Vás. Jóga není jedna, a ne každá lekce je vhodná pro začátečníky. Pro úplného začátečníka bude vhodná lekce hatha jógy, kde se každá pozice postupně vysvětlí. Spojování do sestav přijde později.
  • Ujistěte se, že jógovou lekci vede kvalifikovaný instruktor jógy. U jógy více, než u jiného cvičení platí, že může stejně pomoci, jako ublížit. Zvláště, pokud jógu vyhledáváte pro její zdravotní účinky. V takovém případě je kvalita lektora zásadní. Hledejte lekce s maximální kapacitou deseti cvičících, kde lektor jógy obchází klienty a jejich provedení opravuje. Za to přeci platíte! Stejně jako se budete učit jednotlivé polohy dělat správně, aby byly maximálně účinné, bude Váš instruktor používat název pro jednotlivé cvičící polohy. Někteří lektoři používají české názvy, jako je např. poloha psa, střechy, svíčky, někteří lektoři používají spíše sanskrt (starobylý indický jazyk) - min. pro formy dýchání.
  • Zjistěte si, jaké podmínky má studio, do kterého se chystáte. Někde jsou standardem podložky k zapůjčení zdarma, jinde si musíte donést vlastní. Někde je v ceně lekce pohár s vodou, jinde nikoliv. Zvedněte telefon a brnkněte jim, budete více v klidu a vyhnete se nepříjemným situacím.

Co na sebe?

  • Vyberte si pohodlné oblečení, které vám nebude překážet v pohybu. Vhodné jsou přiléhavé legíny. Možná se stydíte a je vám lépe ve volných teplácích, ale lektor přes volné oblečení hůře vidí, zda cvičíte správně. To samé platí i o oblečení horní poloviny těla. Nemusíte mít hned jen bikinový vršek, ale zkuste zvolit těsnější triko. Dobrá jsou různá body, aby vám v předklonu triko nepadalo přes hlavu a neodhalovala se záda nebo bříško. Prodávají se i celotělové trikoty, které jsou jako druhá kůže. Musíte se ale především cítit pohodlně. Pokud se v upnutějším oblečení necítíte příjemně, oblečte si cokoliv jiného. Ano, cokoliv.
  • Nejlepší cvičení je na boso. Někdy je ale z hygienických důvodů lepší obout se do ponožek. Aby vám při praxi neklouzala chodidla po podložce, můžete zainvestovat do protiskluzových ponožek. My máme výbornou zkušenost s ToeSox, které můžete koupit např. ZDE.
  • Ženy: Podprsenka. Pro jógu není nutné mít extra pevnou sportovní podprsenku. Dámy s menším poprsím mohou cvičit i zcela bez, dámy obdarovanější by však měly zvážit, zda jim v předklonových pozicích nebude příjemnější, když budou ňadra přeci jen trochu pod kontrolou. Neměla by Vás nikde tlačit a škrtit, a už vůbec ne omezovat. To ostatně platí pro podprsenky nejen na cvičení.
  • Muži: Většina mužů nemá ve skříni legíny. Pokud si nechcete tento kus oděvu pořizovat, zkuste najít alespoň tepláky. Populární jsou volné kraťasy. Je hezké, že je Vám v nich příjemně, ale v některých pozicích Vám z nich mohou vykukovat partie, které by měly zůstat během jógové praxe skryty. Tepláky jsou jistota.

Co dalšího si vzít s sebou?

  • Vodu. Ne každému je příjemné během cvičení pít a pokud zvolíte méně náročnou lekci, může být pití během cvičení i nepříjemné. Ale pokud ještě nevíte, jak na tom jste, vezměte si jednu lahev čisté vody s sebou. Nevhodné jsou bublinky, rády během cvičení putují zpět vzhůru.
  • Gumičku do vlasů. Maličkost, která ale nám vlasatějším dokáže velmi znepříjemnit jógovou praxi, pokud ji zapomeneme doma.

Pokud si s čímkoliv nejste jisti, zavolejte do studia. Jsou tu od toho, aby vám pomohli s výběrem lekce i s rozhodováním nad šatníkem.


Článek je repostem originálního zveřejnění ze dne 5. 8. 2019 na webu www.do-formy.cz

Autorka: Veronika Kozlová